1. دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک

دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک، از یک مخزن همراه با باکس التراسونیک جهت ایجاد امواج التراسونیک و از یک بازوی رباتیک که می‌تواند قطعات را به صورت دقیق در مخزن قرار دهد و از آن خارج کند، تشکیل شده است. این نوع دستگاه شستشوی التراسونیک بصورت اتوماتیک عمل کرده و به صورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور، قطعات با هر اندازه ای را تمیز می کند. امواج فراصوت در این دستگاه برای تحریک و جدا کردن ذرات موجود بر روی قطعات به کار می‌روند. رباتیک هم به عنوان یک سیستم هوشمند مسئول حرکت و کنترل دستگاه بر روی سطح قطعات است. استفاده از سیستم رباتیک و ترکیب با دستگاه شستشوی تک مرحله ای، دو مرحله و چند مرحله ای امکانات و مزایایی از جمله شستشوی دقیق، افزایش کارایی، کاهش زمان و هزینه‌های شستشو و بهره وری بیشتر را فراهم می‌کند.

1.معرفی دستگاه شستشوی التراسونیک 

دستگاه شستشوی التراسونیک از امواج التراسونیک برای تمیز کردن قطعات استفاده می‌کند. این امواج صوتی با فرکانس بالا هستند، وقتی این امواج در آب و مایع شستشو پخش ‌شوند باعث ایجاد انفجارهای میکروسکوپیک در مایع می‌شود. این انفجارها باعث جدا شدن ذرات کثیفی مانند چربی، گرد و غبار و ذرات معلق از روی قطعاتی که داخل ماده شوینده هستند می‌شوند.

2. عملکرد دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک

1. اشیاء کثیف در مخزن قرار می‌گیرند.

2. مخزن با محلول شستشو پر می‌شود که می‌تواند حلال‌ها، مواد شوینده و آب باشد.

3. بازوی رباتیک شروع به جابجایی اشیاء در مخزن می‌کند تا به همه‌ی سطوح دسترسی داشته باشد. 

4.موج‌های التراسونیک فرستاده می‌شوند و انفجارهای میکروسکوپیک در مایع ایجاد می‌شوند که ذرات کثیف را از سطوح اشیاء جدا می‌کنند.

5. پس از پایان عملیات شستشو، مایع شستشویی خالص می‌تواند تخلیه شود و اشیاء تمیز به خارج از مخزن منتقل می‌شوند. استفاده از رباتیک در این فرآیند به دقت بیشتر و کارایی بالاتر منجر می‌شود. 

4. اجزای اصلی دستگاه شستشوی اولتراسونیک رباتیک

بخش رباتیک

دستگاه شستشوی التراسونیک معمولاً شامل یک سیستم هوشمند است که حرکت دستگاه را بصورت اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور کنترل می کند. این سامانه شامل اجزایی مانند مخزن، باکس التراسونیک، سیستم حرکتی، سیستم کنترل و سنسورها است. هر کدام از این اجزا وظایف و عملکردهای خاص خود را دارند و در کنار هم کار می‌کنند تا دستگاه بتواند به طور اتومات قطعات را تمیز کند.

سیستم حرکتی

دستگاه شستشوی التراسونیک از سیستم حرکتی که بتواند سبد شستشو را به صورت دقیق در مخزن قرار دهد و از آن خارج کند، استفاده می کند. برای حمل سبد به صورت اتوماتیک، می‌توان از مکانیزم‌ها و قطعاتی مانند موتورها، انکودرها و سنسورها در بازوی رباتیک استفاده کرد. دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک می‌تواند دارای چند محور حرکت باشدکه با استفاده از موتورها، جهت، توان و سرعت حرکت سیستم حرکتی آن تنظیم می شود. سنسورها می‌توانند نقاط مورد نظر را مشخص کنند و انکودرها میزان حرکت و موقعیت بازوی متصل به سبد را ثبت کنند.

سنسورها

سنسورها در دستگاه رباتیک شستشوی التراسونیک نقش مهمی دارند. سنسورها می‌توانند نقاط مورد نظر، میزان حرکت و موقعیت را به سیستم کنترل ارسال کنند تا عملکرد دستگاه را مدیریت کنند. به عنوان مثال در دستگاه شستشوی التراسونیک سنسورهای فشار، سنسورهای نوری و میکروسوئیچ مورد استفاده قرار میگیرند.

سیستم کنترل

سیستم کنترل دستگاه شستشوی التراسونیک دارای hmi و plc است که مسئول مدیریت و کنترل عملکرد کلی دستگاه است. این سیستم شامل میکروکنترلرها، بردها، سنسور ها، نرم افزار و نمایشگر است. سنسورها اطلاعات لازم را در مورد موقعیت و وضعیت نمونه را به سامانه کنترل ارسال می‌کنند و نرم افزار برنامه های برای تنظیمات شستشو و زمان‌بندی حرکت را اجرا کرده که در صفحه نمایشگر قابل رویت می باشد.

باکس التراسونیک

5. کاربرد دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک

دستگاه شستشوی التراسونیک رباتیک، در صنایع تولیدی که قطعات پیچیده و با ساختارهای زیاد دارند، می‌تواند به عنوان یک سیستم اتوماتیک برای شستشو و پاکسازی قطعات مورد استفاده قرار گیرد.