حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک یا تمیز کننده التراسونیک Ultrasonic Cleaner با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به همراه محلول شوینده برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرند.
حمام التراسونیک یا شستشوی التراسونیک

نحوه عملکرد دستگاه حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک چگونه است

حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک یا تمیز کننده التراسونیک Ultrasonic Cleaner با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به همراه محلول شوینده برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرند. امواج صوتی با فرکانس بالا که به عنوان مثال ممکن است در محدوده 20 تا 40000 یا حتی بیشتر از هزار هرتز قرار بگیرد، پدیده ای به نام کاویتاسیون (Cavitation) را ایجاد می‌کنند.

وقتی امواج صوتی به فرکانس‌های بالا در محیط مایع منتقل می‌شوند، فشار در مایع ایجاد می‌شود. تغییرات فشار باعث ایجاد حباب‌ در مایع می‌شود که به حباب‌های کاویتاسیون (Cavitation bubbles) معروف هستند. این حباب‌های کاویتاسیون در مایع به وجود آمده و به صورت پیوسته شکل می‌گیرند و سپس به طور ناگهانی منفجر می شوند. این فرآیند باعث ایجاد شوک در محیط می‌شود. شوک ناشی از انفجار حباب‌های کاویتاسیون منجر به جداشدن آلودگی‌ها و رسوبات از سطوح مختلف می‌شود.

کاربرد دستگاه شستشوی التراسونیک

دستگاه حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک در صنایع مختلف به عنوان روش سریع و موثر در تمیز کردن و از بین بردن انواع آلودگی کاربرد دارد. به طور مثال در صنایع غذایی جهت تمیز کردن دستگاهای بسته بندی و حتی تجهیزات کشاورزی استفاده می شود. همچنین در صنایع داروسازی و تولید مواد شیمایی برای تمیز کردن تجهیزات تولید و بالابردن کیفیت محصولات کاربرد دارد. در زمینه صنایع فلزی مانند صنعت خودرو برای از بین بردن رسوبات و تمیز کردن زنگ زدگی از روی موتور و قطعات خودرو به کار گرفته می شود. در صنایع قالب سازی به منظور تمیز کردن قالب های تزریق پلاستیک برای بالابردن کیفیت محصولات تزریق پلاستیک استفاده می شود. به طور کلی کاربردهای دستگاه شستشوی التراسونیک صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

  • آبکاری 
  • چربی گیری
  • رسوب زدائی

اجزای دستگاه شستشوی التراسونیک

حمام التراسونیک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل قسمت های زیر است:

حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک

1- محفظه 

محفظه حمام التراسونیک شامل مخزنی برای نگهداری محلول شستشوی است. مایع شستشوی التراسونیک در پست های قبل توضیح داده شده است.مخزن التراسونیک عمدتا برای نگهداری قطعات استفاده می شود که قرار است تمیز شوند و از جنس استنلس استیل ساخته می شود. مخزن حمام التراسونیک باید مقاومت خوبی در خوردگی و زنگ زدگی داشته و به راحتی قابل شستشو باشد. محفظه های شستشو التراسونیک شرکت نیوساد سازه با ابعاد مختلف، بالاترین کیفیت ورق و بهترین مونتاژ به مشتریان ارائه می شود.

2- ترنسدیوسر 

همانطور که ترنسدیوسر در مقالات قبل توضیح داده شده برای تبدیل انرژی الکتریکی به امواج التراسونیک استفاده می شود. اصل عملکرد ترانسدیوسر بر اساس اثر پیزو الکتریک است. اجزای ترنسدیوسر شامل الکترود منفی و مثبت، پیزو الکتریک، بدنه فلزی و پیچ است. ترانسدیوسر در حمام التراسونیک و شستشوی التراسونیک به منظور تولید امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود. این امواج صوتی می توانند ذرات آلودگی را از روی قطعات با سرعت بالا جدا کنند.

3- قسمت کنترلر دستگاه شستشوی التراسونیک

قسمت کنترلر التراسونیک یکی از بخش های حیاتی است که به وسیله ی آن امواج التراسونیک تولید می‌شود. این قسمت شامل ژنراتور، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است. کنترلر آلتراسونیک یا منبع تغذیه، کنترل امواج التراسونیک ورودی و خروجی را به عهده دارد و نیروی لازم برای تولید این امواج را فراهم می‌کند. بنابراین کنترلر حمام التراسونیک وظیفه تامین انرژی الکتریکی ترانسدیوسرهای التراسونیک را بر عهده دارد.همچنین کنترلرها امکان نمایش و کنترل دما و زمان شستشو را نیز فراهم می‌کنند. در کل، کنترلر در یک دستگاه حمام التراسونیک تاثیر بسزایی در کارایی و کیفیت عملکرد دستگاه دارد. 

دسته بندی دستگاه شستشوی التراسونیک

دسته‌بندی دستگاه‌های شستشوی التراسونیک بر اساس معیارهای مختلفی صورت می‌پذیرد. دسته بندی بر اساس اندازه، نوع شستشو، مصرف کننده یا صنعتی بودن و غیره صورت می‌گیرد. هر نوع دستگاه بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر می‌تواند ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را داشته باشد. انتخاب کردن دستگاه مناسب یکی از چالش های مهم خرید دستگاه محسوب می شود که باید توجه ویژهای به آن داشت. برخی از دسته‌بندی‌های رایج این دستگاه‌ها در زیر توضیح داده شده است:

۱. دستگاه‌های شستشوی التراسونیک معمولاً بر اساس اندازه و ظرفیت به دو دسته کوچک و صنعتی تقسیم می‌شوند.

– دستگاه شستشوی التراسونیک کوچک یا اصطلاحا دستگاه شستشوی التراسونیک رومیزی

این نوع دستگاه‌ها برای استفاده شخصی،کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که نیاز به دستگاه کوچک‌ دارند مناسب است. معمولاً دارای ظرفیت کمتر و ابعاد کوچکتری بوده و  برای شستشوی قطعاتی کوچک کاربرد دارند. گاهی اوقات قطعه ای که به شستشو نیاز دارد کوچک است اما تعداد زیادی از آن نیاز به شستشو دارد. در این صورت جهت جلوگیری از اتلاف زمان از دستگاه شستشوی التراسونیک با ظرفیت بالاتر استفاده می شود.

-دستگاه شستشوی التراسونیک صنعتی

دستگاه شستوی التراسونیک صنعتی برای استفاده در صنایع، کار خانه ها و تمیز کردن قطعات بزرگ مناسب هستند. داری ظرفیت زیاد و اتوماتیک هستند و بر اساس نیاز شستشو با تنظیمات دقیق طراحی شده اند. دستگاه شستوی التراسونیک صنعتی  شرکت نیوساد سازه در مدل های زیر ساخته می شود. تمامی مدل های در مقالات قبل توضیح داده شده اند.

شستشوی التراسونیک تک مرحله ای

 شستشوی التراسونیک دو مرحله ای

شستشوی التراسونیک چند مرحله ای

شستشوی التراسونیک رباتیک

شستشوی التراسونیک با PCE و TCE

۲. دسته بندی بر اساس کاربردهای خاص

   – دستگاه‌ شستشوی التراسونیک نیروگاهی: برای تمیز کردن قطعات حساس الکترونیکی مانند توربین مناسب هستند.
   – دستگاه‌ شستشوی التراسونیک قطعات پزشکی: مورد استفاده در صنایع پزشکی برای شستشوی ابزار پزشکی مانند اتصالات خاص جراحی، ایمپلنت، مته ها، شستشو و چربی زدایی قالبهای پزشکی و غیره
   – دستگاه‌ شستشوی التراسونیک قطعات خودرو: برای شستشوی قطعاتی مانند سر سیلند، شستشوی قالب قطعات خودرویی و غیره استفاده می‌شوند.
   –دستگاه شستشوی التراسونیک لوازم خانگی: شستشوی  قاشق و چنگال، لوله جاروبرقی، شستشو و چربی زدایی قالبهای لوازم خانگی
   – دستگاه شستشوی طلا و جواهر: شستشوی التراسونیک ساعت
   – دستگاه‌ شستشوی التراسونیک قطعات الکترونیکی: برای تمیز کردن قطعات حساس الکترونیکی مانند شستشوی برد مناسب هستند.

۳. دسته بندی بر اساس تکنولوژی 

   – دستگاه‌های دیجیتال و هوشمند: دارای صفحه نمایش و کنترل‌های دیجیتال برای تنظیم دقیق فرکانس و شدت صدا.
   – دستگاه‌های با قابلیت تنظیم حرارت: که می‌توانند دمای محلول شستشو را نیز تنظیم کنند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه شستشوی التراسونیک

1. فرکانس التراسونیک: هنگام خرید دستگاه شستشوی التراسونیک باید فرکانس مورد نیاز  برای شستشو را بطور دقیق بررسی کرد. معمولا فرکانس بالا برای تمیزکاری دقیق‌تر و فرکانس پایین‌تر برای اشیاء حساس مناسب است.

2. ظرفیت و ابعاد: اندازه و ظرفیت مخزن دستگاه باید با قطعه هماهنگ باشد طوری که بتوان آنرا به راحتی داخل مخزن شستشوی دستگاه قرار داد.

3. کیفیت ساخت:کیفیت ساخت بالا و استفاده از متریال مناسب باعث می شود دستگاه عملکرد بهتر و طول عمر بالاتری داشته باشد

4. امکانات اضافی: امکاناتی مانند تایمر، تنظیم دما، تنظیم توان و غیره باعث می شود استفاده از دستگاه راحتر باشد

5. قیمت و گارانتی: قیمت دستگاه باید با توجه به کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده مقایسه شود و باید دارای گارانتی قابل قبولی باشد.

6.  توان گرمایش

7. ژنراتور